Utforsk våre produksjoner og se hva som skjer!

Gå til kommune eller skole

Den kulturelle skolesekken

Troms fylkeskommune

Postadresse: Pb 852, 9488 Harstad

Besøksadresse: Havnegata 2, 9400 Harstad

Telefon: 77 78 86 65

Kontaktperson:

Antall produksjoner: 68

  • Alle
  • Barnehage
  • Grunnskole
  • VGS

Ambulance

Film, Trinn: 10-VG3
BESTILLINGSTILBUD
Dokumentarfilmen Ambulance er en rå, førstepersons dokumentasjon av den siste krigen i Gaza, sommeren 2014. Mohamed Jabaly er en ung mann fra Gaza. Den samme dagen som krigen bryter ut, bestemmer han seg for å ta med seg filmkameraet og henge seg på et ambulanseteam. På denne måten dokumenterer han alle de livsfarlige oppdragene teamet begir seg ut på gjennom den 51 dager lange krigen.
Det finnes mange reportasjer som omhandler Gaza, men ingen av dem viser de personlige historiene som ligger bak statistikken. Gjennom visning av filmen, en samtale med regissør Mohamed Jabaly, og et personlig møte med ungdom i Gaza gjennom en online videoportal, vil elevene få viktig innblikk i hvordan livet til ungdom lik dem selv er under blokade og krig.

Annasuolo - Svalbard

Musikk, Trinn: 8-10
Den samiske gruppa Ánnásuolo har fått en pangstart på sin karriere med sitt nye, samiske sound. Gruppa har fått navnet sitt fra en vakker perle på Finnmarkskysten. Ánnásuolo spiller ny musikk, blant annet til tekster av den samiske dikteren Nils-Aslak Valkeapää. Det er bandets gitarist John-Kåre Hansen som står bak de stemningsfulle låtene med elementer hentet fra blant annet jazz, pop og elektronisk musikk.
Valkeapääs syngende dikt blir båret frem av vakre melodier med Marianne Pentha på vokal. Det er gåsehudfaktor når Pentha formidler de samiske tekstene. I løpet av konserten blir vi også kjent med Marianne Penthas oppvekst fra Østerdalen. Vi får høre hvordan det aldri ble naturlig for henne å snakke samisk, selv med en samisktalende far. Nå tar hun arven tilbake og synger på samisk. Ánnásuolo er et band bestående av allsidige musikere med bred sjangerbakgrunn. Sammen setter de fokus på ny musikk til vakker, samisk poesi.

Arktiske historier – Blikk på «Nord»

Visuell kunst, Trinn: 8-VG3
Hva er «Nord»? Er bildene av ditt nord det samme nord som presenteres i kunst, media og reklame?En konseptuell «ekspedisjonskiste» er utgangspunkt for en kunsthistorisk forelesning og et kreativt arbeidsverksted. Kisten er inspirert av den franske vitenskapelige ekspedisjonen La Recherche som reiste gjennom Nord-Norge og Arktis i 1838-1840. Kisten inneholder historiske og samtidige kunstverk, samt visuelt materiale fra populærkulturen. Hvordan har «blikk fra utsiden» og «blikk fra innsiden» over tid påvirket hvordan vi tenker på nord?Elevene oppfordres til å reflektere over hva nord er og hva det kan bli. Det elevene skaper på arbeidsverkstedet reiser videre i kisten når den fortsetter sin «ekspedisjon» i Nord-Norge.Kan passe for Den kulturelle spaserstokken.

Baksiden

Litteratur, Trinn: 8-VG3
Thrilleren ”Baksiden” (Aschehoug 2017) handler om overvåkning og hacking – og om hemmeligheter så alvorlige at noen er villig til å gjøre alt for å holde dem skjult.
I denne forestillingen vil forfatter Endre Lund Eriksen lese og fortelle fra boka, samtidig som en skjerm vil illustrere deler av handlingen som utspiller seg. For eksempel er bokas hovedperson Katrine konstant under overvåkning, og på skjermen vil overvåkningsbilder fra Katrines eget webkamera dukke opp, vi vil se screenshots av hva hun holder på med på datamaskinen sin. Publikum vil slik få en opplevelse av at de er med på å overvåke Katrine. Deler av bokas handling foregår på månen, og vil bli illustrert med foto og video fra NASAs arkiver.
Formidlingen vil avslutte med en samtale med elevene om overvåkning og personvern. På hvilken måte kan etterretningsorganisasjoner og hackere overvåke oss på mobil og internett? Hva er lov og hva er ikke lov? Hva skjer selv om det ikke er lov? Og hva skal vi gjøre for å hegne om vårt privatliv på nettet?

Balladen om Reidun Robertsen og Steven von Gutenberg (Det Andre Teatret)

Scenekunst, Trinn: 1-7
Under leiligheten sin, ja til og med under kjelleren, langt nede i jorda - der finnes det en hel verden som bare venter på Reidun Robertsen. Det venter urørte strender, uendelige tunneler og et monster (Steven von Gutenberg) som lengter etter noen å være sammen med. Reidun Robertsen prøver på sin side å finne en måte å unnslippe sin egen bursdag på. Hun har strengt tatt ikke tid til å bruke en hel kveld på å feire seg selv, nei, hun har viktigere ting å gjøre.
Balladen om Reidun Robertsen og Steven von Gutenberg er en fantasifull og morsom historie om to usannsynlige venners flukt fra virkeligheten. Forestillingen er siste del av vårt Annerledesprosjekt, hvor temaet er barn som har en annerledes oppvekst, og er støttet av Norsk Kulturråd og spenn.no.

Bjørnøya

Film, Trinn: 5-VG3
BESTILLINGSTILBUD
Markus, Inge og Håkon Wegge er tre eventyrlystne brødre som ønske å følge sin visjon om å leve livet lekent. Denne filmen viser hvordan de oppfyller sin store drøm om å reise til lille Bjørnøya, langt ute i Nordishavet, for å leke og være i ett med naturen. I to måneder lever de på øya med et matbudsjett på kr 0,- og helt selvforsynt utstyr. Friluftsliv med actionsport som surfing, snowboarding, speedriding og skikjøring krydret det ellers roligere friluftslivet med pulkevandring, skiturer, bålbrenning, strandro og bading.En av brødrene besøker skolene, forteller om filmprosessen og livet på en øde øy, og svarer på spørsmål fra elevene.

Bok- og kulturbussen - Ordinære ruter

Litteratur, Trinn: 0 år-5 år og 1-10 ++
Bok- og kulturbussen eies av Troms fylkeskommune og er en egen formidlingsarena for kommuner i Sør-Troms. Det er knyttet en egen stilling til virksomheten. Bussen kjøres i fast turnus; som ordinær bokbuss i to uker, deretter som kulturbuss i de påfølgende to uker. Bussen benyttes til kulturformidling innenfor litteratur, visuell kunst, musikk og kulturminne/kulturarv. På denne måten fungerer Bok- og kulturbussen som formidlingsarena for både norsk og samisk historie, språk og kultur. Tilbudet til skolene administreres av Bok- og kulturbussen, og den enkelte skole vil motta tilbud fra Bok- og kulturbussen. Kontaktino: Anne Gerd Lehn, tlf. 777 88 662 og mobil 95 27 66 56, kulturbussen@tromfylke.no

Bok- og kulturbussen: ".....ingen fortalte nåkka..."

Kulturarv, Trinn: 10
Undertittel: Markesamisk kvinneliv
Foredraget er tredelt med fokus på temaer som ungdommer kan relatere til sine egne liv og fremtidsdrømmer.1. Hverdagslivet: Skolen og arbeidsoppgaver i familien før elektrisitet og innlagt vann var en selvfølge. 2.  Å være jente uten å ha hørt om menstruasjon – eller bli møtt med taushet hvis hun turde å spørre noen voksne om hva det var.3. «Det var alle pikers drøm at man skulle gifte seg en dag og stifte familie».Lydfiler og fotografier vil bli presentert i foredraget, samt "løyert" som var et viktig klesplagg for spedbarnet.

Bok- og kulturbussen: Beebot

Annet, Trinn: 1-2
Den fargeglade bieroboten BeeBot kan programmeres til å gå ulike veier bare ved hjelp av å trykke på knapper. I dette opplegget lærer elevene også om geometriske figurer og lokal flora.
Målgruppe: 1.-2. årstrinn
Tema: Digitale ferdigheter, Mangfold i naturen, GeometriVarighet: 60 minutter
Antall elever: Maksimalt 16
Forarbeid på skolen
Elevene bør kjenne til hvorfor bier og humler er viktige i naturen. De kan også øve på typiske nordnorske blomster og bær.Opplegget
En BeeBot er en bierobot som programmeres ved hjelp av knapper på ryggen av biene.
Elevene jobber gruppevis med å få BeeBotene til å løse ulike oppgaver. De lærer også om biens viktige rolle i naturen.
Dialogene med pedagogen og utformingen av spillemattene motiverer til læring knyttet til både geometri og lokal botanikk.Etterarbeid på skolen
I en årstid hvor det passer, bør elevene gå ut og se om de kan finne igjen bærene eller plantene bærene vokser på.Læreplanmål
Geometri, 2. årstrinn:
Mål for opplæringen er at eleven skal kunne:
- gjenkjenne og beskrive trekk ved enkle to- og tredimensjonale figurer i sammenheng med hjørne, kanter og flater, og sortere og sette navn på figurene etter disse trekkene.Mangfold i naturen, 2. årstrinn
Mål for opplæringen er at eleven skal kunne
 - gjenkjenne og beskrive noen plante- og dyrearter i nærområder og sortere dem i grupperDen fargeglade bieroboten BeeBot kan programmeres til å gå ulike veier bare ved hjelp av å trykke på knapper.
 - lære også om geometriske figurer og lokal flora.

Bok- og kulturbussen: Elle og Ándá erter nordlyset

Litteratur, Trinn: 3 år-5 år og 1-2 ++
Elle og Ándá erter nordlyset / Elle ja Ánda hárdiba guovssahasaid
I den tredje boka får vi igjen være med på noen av opplevelsene til de to samiske dukkene Elle og Ándá.
I denne boka feirer de Samefolkets dag. På heimveien går de en liten tur i skogen. Der møter de skogens dyr. De våger også å erte nordlyset, men hva er det som skjer da?
Lesestund ved forfatterne Tone Elvebakk og Janne Olsby.

Bokstavelig talt

Visuell kunst, Trinn: 8
Vi har alle en personlig strek som er en del av vårt iboende uttrykk og vår identitet. Streken vår har tradisjonelt vært fremtredende i dagliglivet gjennom bruk av håndskrift som verktøy og kommunikasjon. Dagens unge vokser opp i et samfunn som digitaliseres ved at digitale uttrykks- og kommunikasjonsformer erstatter de tradisjonelle. Håndskriften er et av de eldste personlige uttrykkene vi har.
I dette verkstedet får elevene mulighet til aktualisere sin personlige strek/handskrift ut i den digitale verden, et personlig digitalt avtrykk og identitetsmarkør. Med en lekende tilnærming får deltakerne i verkstedet utforske sin strek, og skape en digital font basert på sin personlige strek.
Petter Brattland og Torgeir Riise fra Rampestrek leder verkstedet.

Charlie Chaplin og det 20.århundret

Film, Trinn: VG1-VG3
En fortelling om humoristen & humanisten Charlie Chaplin
 “We think too much and feel too little. More than machinery, we need humanity; more than cleverness, we need kindness and gentleness. Without these qualities, life will be violent and all will be lost.”                                                                                                  Charlie Chaplin i DiktatorenCharlie Chaplin er en av de viktigste filmskaperne gjennom tidene, og flere av filmene hans er gjengangere når filmhistoriens beste filmer kåres. I årene 1920 til andre verdenskrig er Charlie Chaplin verdens største kjendis, og figuren hans  ”The Tramp” er verdens mest gjenkjennbare karakter. Så stor er Chaplin, at omfanget av hans popularitet er vanskelig å begripe i dag. Men Chaplin var så mye mer enn en mann som fikk våre beste- og oldeforeldre til å le seg skvett i kinosalene. Han brukte også sin posisjon til å tale svake gruppers sak, til å kommentere samfunnsutviklingen, til å advare mot farlige strømninger han så rundt seg og til å forfekte verdier som solidaritet og nestekjærlighet, demokrati og ytringsfrihet, verdier som alle stod under press i Chaplins levetid.I den 60 minutter lange forestillingen drar manusforfatter Nick Hegreberg publikum gjennom høydepunktene i Chaplins liv. Fra oppveksten i lutfattige London, via kunstnerisk suksess, rikdom og skandaler i Hollywood, til utvisningen fra USA og de siste årene med familieliv i Sveits. Med et levende språk og smittende entusiasme knytter Hegreberg Chaplins kunstnerskap til historiske hendelser som europeisk utvandring til Amerika, 30-tallets depresjon, den industrielle revolusjon, fremveksten av ideologier som kapitalisme, nazisme og kommunisme, to verdenskriger samt den kalde krigen. En stor del av forestillingen vies ikoniske klipp fra Chaplin-mesterverk som The Kid, City Lights, Modern Times og Diktatoren.For elevene skal forestillingen være en spennende øyeåpner inn i en ukjent fortid, den skal være underholdende i seg selv, og oppleves som en feiring av både Charlie Chaplin, hans filmer, filmhistoriens barndom, kunstens muligheter og livet selv.Ved siden av komikeren Chaplin, får elevene også bli kjent med Chaplin som humanist, provokatør og samfunnsdebattant. Hegreberg formidler sine tanker om hva som var så unikt med Chaplin som historieforteller og filmskaper, hvordan Chaplins filmer ble så populære i alle lag av befolkingen i alle verdens land, og hvorfor Chaplin fortsatt er relevant for oss i dag. Forestillingen avsluttes med Chaplin sin gripende, framsynte og humanistiske tale fra filmen Diktatoren. Chaplins monolog og budskap har i senere tid nådd ut til et nytt og yngre publikum via sosiale medier.Målet med forestillingen er å spre budskapet om Chaplins unike kunstnerskap til dagens generasjon av unge filmfans. Elevene skal oppleve timen med Chaplin og hans filmer som lærerikt og inspirerende, og de skal få innsikt i at Chaplins liv og filmer er nært knyttet til hendelser i hans egen samtid. Slik blir dette også en relevant og annerledes historietime for elevene.Kan også passe for Den kulturelle spaserstokken

Delvieh

Musikk, Trinn: VG1-VG3
Marja Helena Fjellheim Mortensson (23) er i ferd med å bli vår nye store samiske artist. I februar sto hun på scenen sammen med Mari Boine og et helt symfoniorkester. I mars kom hun med et nytt album som har fått riksmedia til å ta fram de helt store formuleringene.  I 2017 gjorde hun en turné sammen med 8 sangere fra Vokal Nord som fikk stor
oppmerksomhet.Noen mener rett og slett at vi her har med en ny verdensartist å gjøre. Marja kombinerer sørsamisk joik og egne komposisjoner til et eget uttrykk med stor eleganse og gjennomslagskraft. Når Marja synger sammen med
de 8 profesjonelle korsangerne fra Vokal Nord blir stemningen nesten magisk - det er bare menneskelige stemmer som synger og joiker. Ingen instrumenter av noe slag.Denne utgaven av Marjas musikk har fått navnet "Delvieh», som betyr «å komme til syne».     Kan passe for Den kulturelle spaserstokken.

Den gjerrige mannen (Folkemusikk nord)

Scenekunst, Trinn: 5-7
BESTILLINGSTILBUD
Den gjerrige mannen er alltid i godt humør, blid og snill som dagen er lang. Han er skrekkelig gjerrig, noe som fører til en del merkelige episoder. Samtidig er han veldig oppfinnsom, og finner spesielle løsninger på sine utfordringer.

Elevene får en smakebit av nordnorsk folkemusikk og folkedans. De får lære sanger og prøve seg på ulike nordnorske danseformer – til levende musikk. Det elevene lærer settes sammen til historien om Den gjerrige mannen (etter visa med samme navn), og workshopen avsluttes med en visning for elever fra de yngste klassetrinnene på skolen.

Dyrenes joik - Elliid luođit (Sámi Našunálateáhter Beaivváš)

Scenekunst, Trinn: 1-2
BESTILLINGSTILBUD
Bli med inn i Dyrenes joikeverden. Her får du høre joiker av både store og små, og skumle og søte dyr. Kan hende du også lærer deg et par joiker som du kan oppbevare i hjertet ditt, slik at du husker dem neste gang du møter et dyr i skogen eller i dyreparken. Kanskje kan du joike Bjørnen eller Myggen å se hvor glad dem blir.
Elliid luođitČáŋa sisa Elliid luohte - gollegiisái. De beasat gullat iešguđetlágaš elliid luđiid, ja soaittát maid oahppat moadde luođi maid vurket iežat váibmui, vai beasat juoiggastit daid jus áicat daid meahcis dahje elliidgárddis. Ii mihkkege leat nu somá go iežas luođi gullat. Don beasat juoiggastit sihke Guovžža ja Čuoika ja oaidnit movt soai movttáskeaba. 

Døgnrytme

Musikk, Trinn: 1-7
Månen går rundt jorden og jorden rundt solen, og alt går i en fast rytme, rundt og rundt. Sekund for sekund, minutt for minutt, time for time, uke for uke, måned for måned og år for år. Alle organer i
kroppen har også en egen klokke, men «leverklokken» og «hjerteklokken» tikker ikke alltid i takt. De må styres av en dirigent i hjernen som får orkesteret av kroppens organer til å spille i takt.

Hvilken rytme har polarnatta, måneskinnet og vinden? Hvilken kraft har lyset, og har det også sin egen rytme? Kanskje kan man fange rytmen til det dansende nordlyset?

I konserten Døgnrytme, forsøker duoen Jakop Janssønn og Aleksander Kostopoulos gjennom musikk, video og visuals å svare på disse spørsmålene. Med Døgnrytme, får elevene en audiovisuell konsert med vokal, elektronika og perkusjon som lar musikken utforske nordboernes egen døgnrytme.

Egypt - Revolusjon i faraoenes land - 9. trinn

Litteratur, Trinn: 8-10
Kan ungdom forandre verden? Hjelper det å protestere og demonstrere mot myndigheter som styrer et land dårlig? Under ”Den arabiske våren” var det langt på vei ungdommene som satte i gang revolusjonen.I boka ”Egypt – revolusjon i faraoenes land” har Torunn Berge intervjuet ungdommer som deltok i demonstrasjonene på Tahrir-plassen. De forteller om harde sammenstøt med politiet, samtidig som de opplevde et sterkt fellesskap og politisk oppvåkning. Og om dilemmaet mellom å leve en tradisjonell livsstil eller å bryte ut av den.Forfatteren leser fra boka og viser bilder fra Egypt. Mange av bildene er av graffiti fra tiden rundt revolusjonen. Samtidig spilles musikk av Ramy Essam som opptrådte på Tahrir-plassen.Kan passe for Den kulturelle spaserstokken.

Eleven som arrangør

Annet, Trinn: 5-VG3
Skolene er stadig i utvikling for å bli en viktigere arena for ulike type arrangementer både i og utenfor skoletiden. Det er viktig at hver skole har et apparat og en arrangørgruppe som legger til rette for at disse opplevelsene blir så gode som mulig.DKS Troms tilbyr et arrangørkurs hvor du får lære hva å arrangerere er, om ulike arrangementer, ulike arrangør-roller i et team. I tillegg vil de få tilgang på ulike verktøy som gjør arrangørjobben enklere.Vi tar for oss de ulike rollene:
  • Vertskap
  • Markedsføring
  • Teknisk info
  • Kulturkontakten
Mer informasjon kommer etter hvert. 

Engel i snøen

Litteratur, Trinn: 7-10
BESTILLNGSTILBUDDet er vinter og snø, men ikkje alle er ute og leikar i snøen. Nokon orkar berre å stå ved vindauget og sjå ut på snøkrystallane. Nokon vil ikkje at pappa skal vita at ein har det vondt, sjølv om pappa veit at ein er sjuk. Veldig sjuk. Nokon har snart bursdag. Nokon skal snart døy.I denne framsyninga har forfattar Anders Totland skrive musikk til den prisvinnande ungdomsboka Engel i snøen (2016). Forfattaren framfører sjølv heile boka frå start til slutt, medan han speler piano.Arnfinn Kolerud og Tamara Sortland ved Vagsøy Folkebibliotek: «Vi vil absolutt tilrå eit besøk av Anders Totland. Han engasjerte to 7. klasser med opplesing, pianospel, nyttige skrivetips og artige historier (sanne eller halvsanne). Totland
er ein god entertainar, så timen fauk avgarde. Eit godt døme på at ungdomen er opne for anna litteratur enn den som ligg på sals- og utlånstoppen, berre dei får sjansen til å møte han.»Kan passe for Den kulturelle spaserstokken.

Fannys flukt

Film, Trinn: 6-7
1943. Tyskland okkuperer Frankrike og jødene må gå i skjul. I likhet med mange andre jødiske barn sendes Fanny (12) og lillesøsteren av gårde på «sommerleir». I virkeligheten er dette en organisert flukt hvor målet er å komme seg over grensen til det nøytrale Sveits. Det blir en farlig reise med livet som innsats.
Mellom frykt, latter og uventede møter, lærer gruppen hva uavhengighet, solidaritet og vennskap betyr.Visste du at Fanny faktisk har levd? Filmen er basert på Fanny Ben-Ami sin egen histore fra krigen som hun har skrevet bok om. 
Filmen vant publikumsprisen på TIFF Junior (Tromsø Internasjonale Filmfestival).Kan passe for Den kulturelle spaserstokken.

Filmverksted - Tvibit

Film, Trinn: 1-VG3
BESTILLINGSTILBUD
Dette er et filmverksted der elevene skal arbeide seg gjennom prosessen fra idé til ferdig resultat. Skolene bestemmer selv om elevene skal lære fiksjonsfilm, dokumentarfilm eller musikkvideo. Verkstedet begynner med en felles økt om hva film er, om dramaturgiske kjennetegn ved filmsjangeren som er valgt, og en praktisk iscenesettelsesoppgave før elevene skal jobbe kreativt i grupper. I løpet av dagen skal elevene idémyldre seg frem til historier som de skal filme, redigere, presentere og evaluere på slutten av verkstedet.

​Filmverkstedet avslutter med verdenspremièrer og påfølgende evaluering. Skolene får filmene på minnepenn. Tvibit har med filmutstyr.

Finsk fare

Kulturarv, Trinn: 8-VG3
Vi befinner oss i ei kvensk bygd i Nord-Troms i 1935. Fornorskningen mot kvenene har pågått i flere tiår. Kvensk er fremdeles dagligspråket og myndighetene er bekymret. Skulle Finland ekspandere vest? Vil da kvenene stille seg på norsk side? Kvenene er en sikkerhetspolitisk trussel, hevder mange av landets aviser – og flere innenfor regjeringen er enige. Det iverksettes tiltak. I det stille samles det opplysninger om enkeltpersoner og bygdefolk.Finsk fare er en dramatisering av hendelsene på 1930-tallet. Hvordan ei bygd står opp mot statsmakten og øvrigheten, samtidig som de selv forsøker å finne ut av hva det vil si å være norsk. Må man slette alle spor av kvensk kultur? Er man dårligere nordmenn fordi man snakker et annet språk? Gjennom musikk, alvor og humor formidles historien som viser de ulike sidene ved fornorskningen, og hvordan dette satte sine preg på folket, kulturen og språket til kvenene.Kan passe for Den kulturelle spaserstokken.

Forelsket og foraktet - Norske kvinner - Tyske soldater - Sør-Troms Museum

Kulturarv, Trinn: VG1-VG3
Etter Annen verdenskrig ble det trukket et skarpt skille mellom «de gode» nordmenn og de som hadde stått på gal side under krigen. Blant de fordømte var norske kvinner som hadde hatt forhold til tyske soldater. Mange av dem ble utsatt for overgrep og internert i leire.I utstillingen Forelsket og foraktet. Norske kvinner–tyske soldater viser Sør-Troms Museum nye perspektiver på norsk krigshistorie. Gjennom dialogbasert formidling utfordres elevene til kritisk refleksjon rundt menneskeverd og historieskriving, der det overordnede temaet er forbudt kjærlighet. Et tilbakeblikk på krigshistorien og Norges behandling av «tyskerjentene», tar opp problemstillinger som også kan være aktuelle i dag. Gjennom tekster, filmer og historier blir elevenes holdninger og synspunkter utfordret. Kanskje vi kan lære noe vesentlig av norsk kvinne- og krigshistorie?

GLEMT

Scenekunst, Trinn: 8-VG3
GLEMT er en danseforestilling med den brutale nordnorske krigshistorien som bakteppe. Jeg spør bestefar hvilken lyd han husker best fra krigen. Han svarer; ”Luken som skalkes igjen over oss når torpedoalarmen går.” Bestefar forteller at han som 11-åring ble hentet i hjemmet sitt og tvangsevakuert med den tyske båten Karl Arp. Hvorfor hadde jeg ikke hørt om dette før? Hvorfor hadde jeg ikke spurt?Hverdagserindringer, krigens nyanser, smak, lukt og barndomsminner. GLEMT er erindringer om krig, om å miste, om å glemme, om å forsøke å reise seg igjen.Forestillingen baserer seg på autentiske lydopptak fra førstehåndskilder fra krigen, der noe av materiale er hentet fra historiske lydarkiv. I tillegg har Simone Grøtte gjort nye lydopptak, bl.a. med sin egen bestefar. Den gir folkelige skildringer fra de som ble offer for okkupasjon og deportering, menn, kvinner, unge og gamle. Komponist Herman Rundberg er ansvarlig for musikken til forestillingen. Idé og koreografi er ved Simone Grøtte.Forestillingen har siden premieren spilt for utsolgte hus overalt hvor den har blitt fremført. Både anmeldere og publikum har trykket GLEMT til sitt bryst, og under forestillingens premiere på Festspillene i Nord-Norge kom det både tårer og trampeklapp fra publikum – og seksere fra anmelderne."GLEMT er en gjennomgripende kunstopplevelse. Så sterk. Så heftig. Så vakker. Så viktig. Og så godt sydd sammen at det bare er å klappe i hendene. Lenge. Alle trenger å se GLEMT."– Anki Gerhardsen, Nordlys. Terningkast 6Kan passe for Den kulturelle spaserstokken.

Gutten som ble et insekt (Hålogaland teater)

Scenekunst, Trinn: 1-7
Gregor er åtte år og bor sammen mor, far og tenåringssøsteren Grete. Han er flink på skolen og fullt opptatt med sport, fotball, speideren og musikk. Alle forventer at han skal være flink, men en dag er det nok. Plutselig en morgen når han våkner opp, er han blitt forvandlet til et insekt!Han synes egentlig det er litt kult å være insekt, selv om alt blir annerledes. Gregor føler seg veldig forskjellig fra de andre, og til og med mamma og pappa fjerner seg gradvis fra ham.Det er Franz Kafka som i 1915 skrev fortellingen «Forvandlingen», som vår forestilling er basert på. Fortellingen handler mye om å føle seg annerledes, men den handler også om forventningspress. Mange barn og unge kjenner på dette i dag. De føler kravet om å være god på skolen, flink i sport, være morsom og kul. Sånn har Gregor det også, og han føler seg veldig sliten. Men etter at Gregor blir et insekt, endres alt.

Hvilken bok vil du helst fyre med?

Litteratur, Trinn: 6-10
BESTILLINGSTILBUD​​​​​​​ 
-Anmelderverksted
​​​​​​​
​​​​​​Litteraturkritiker Guri Fjeldberg er spesialist på barne- og ungdomsbøker og synes hun gjør en bedre jobb når hun lytter til hva barn og unge mener. I bytte tilbyr hun å vise hvordan hun lager en profesjonell anmeldelse. Klassen kan selv velge bok som alle må ha lest innen hun kommer (en lydbok eller en film går også bra). Under besøket intervjuer hun elevene mens hun skriver en anmeldelse «live» på smartboard – utelukkende basert på deres meninger. Denne modellteksten kan klassen selv bestemme om de vil sende til forfatteren.Opplegget kan f.eks kombineres med deltakelse i Uprisen eller Bokslukerprisen.

Hvis dere finner oss - Tromsø Museum

Kulturarv, Trinn: VG1-VG3
For de fleste er dagbøker noe privat og intimt. Men de kan også være viktige historiske kilder, om de blir brukt med forsiktighet. I polarhistorien finnes det en rekke dagbøker som er skrevet på reiser i Arktis, eller gjennom overvintringer i polare strøk. Dagbøkene inneholder fortegnelser over fangst, ekspedisjoner, tragedier og triumfer - skrevet av både menn og kvinner. Hvordan skal man forstå denne typen kilder? 

Elevene lærer å identifisere og vurdere et utvalg av dette unike kildematerialet, og forstå hvordan det kan tolkes på ulike måter når men jobber med historieskriving. Den spennende historien til fangstkvinnen Wanny Woldstad og til fangstmannen Henry Rudi er utgangspunktet for dette opplegget. Museet kommer også til å trekke paralleller til i dag, og å vise hvordan kilder og kildekritikk kan brukes i møte med moderne medier.

Infografikk i grenseland

Visuell kunst, Trinn: VG1-VG3
Glem den triste veggavisen! I denne produksjonen lager elevene årets mest kreative plakatutstilling.I verden i dag er 65,6 millioner mennesker på flukt. Sosiale og tradisjonelle medier er fulle av tall, ord og begreper. Hva er egentlig forskjellen på en flyktning og en asylsøker? Og hva har dette med oss å gjøre?
I Infografikk i grenseland jobber vi med å framstille og levendegjøre begreper og statistikk. Hvordan påvirker størrelse, farger og valg av elementer forståelsen av det vi vil formidle? Illustratør og grafisk designer Liv Ragnhild Kjellman gir elevene konkrete tips til hvordan de kan presentere informasjon på en kreativ og visuelt engasjerende måte. På slutten av dagen holder vi vernissasje for hele skolen med alt som hører til!

JEG!

Litteratur, Trinn: 1-4
BESTILLINGSTILBUDJeg! er et møte på 45 minutter med den prisbelønte tegneren og forfatteren Svein Nyhus. Han kommer med tusjtavle og bilder på minnepinne og tegner og forteller for og med barna. Han leser også fra Jeg!, en bildebok for små filosofer om det å være menneske tvers igjennom. Svein lærer dessuten bort fortellerknep og inspirerer til kreativ lek og diktning.Opplegget krever ingen forberedelser og passer for alle. Svein Nyhus (født 1962 i Tønsberg) har blant annet samarbeidet med sin kone, forfatteren Gro Dahle, om flere alvorlige allalderbøker. Hans egne bildebøker formidler ofte undring i enkelt, men likevel rikholdig språk. Han har tegnet for barn siden 1995, både alene og med tvillingbroren Egil.

Kald krig - Meløyvær fort - Sør-Troms Museum

Kulturarv, Trinn: VG1-VG3
Visste du at skjærgården utenfor Harstad skjuler et av verdens mest moderne kystfort? Meløyvær fort er et monument fra den kalde krigen og ble oppført på slutten av 1980-tallet. En milliard kroner ble brukt på å bygge fortet med blant annet tre 120 mm Bofors-kanoner og kommandosentral. Fortet var et av de tre siste kystfortene som ble bygget i Norge og er i dag av stor historisk verdi, både militært og teknisk.
Hvordan ser verdens mest moderne kystfort ut innvendig? Hvilke oppgaver hadde soldatene på fortet? Hvordan var det å være ungdom under den kalde krigen? Gjennom besøk og omvisning på Meløyvær fort på Krøttøy utenfor Harstad, blir elevene kjent med Nord-Norge sin rolle under den kalde krigen. Et tidsvitne forteller om sin ungdomstid på -50 og -60 tallet. Elevene får selv oppdrag som illustrerer oppgavene på fortet.
Se dagsplan på høyre side under vedlegg.
NB! Opplegget varer lengre enn en ordinær skoledag

Karhu! - hvorfor bjørnen har så kort hals

Kulturarv, Trinn: 1-2
BESTILLINGSTILBUDKarhu, Kettu, Kissa ja Jänis. En bjørn, en rev, en katt og en hare. Sammen legger de fire ut på en reise, men når bjørnen endelig får tatt seg en lur, skjer det verst tenkelige. Historien om hvorfor bjørnen har så kort hals er et sprelsk møte med kvensk eventyrtradisjon og når to fortellere nytolker et gammelt kvensk eventyr kan de utroligste ting skje.

Forestillingen Karhu! hvorfor bjørnen har så kort hals er en introduksjon til kvensk kulturarv og språk. Gjennom et dramapedagogisk opplegg får barna mulighet til å bli inngående kjent med eventyret, og de får også sjansen til skape sine helt egne eventyr.

Krigslandskap Nord-Troms

Kulturarv, Trinn: VG1-VG3
Annen verdenskrig og den kalde krigen var perioder som preget befolkningen i Nord-Troms fra 1940-1996. Dette har satt spor både i landskapet og i minnet til folk.
Dette er et opplegg om konflikthistorie i Nord-Troms med hovedfokus på avslutningen av Annen verdenskrig og den kalde krigen. Nord-Troms Museum har utarbeidet en formidlingstime der det belyses hvordan internasjonale konflikter og nasjonal politikk, har preget samfunnet i en liten kommune i Nord-Troms. Opplegget vil bestå av et foredrag på ca. en skoletime med bilder, film og tekst om perioden 1943-1996.  

Kunsten å utforske en annen virkelighet

Visuell kunst, Trinn: 5-10
FASTTILBUD 8. TRINN - bestillingstilbud 5.-10.trinn
Vi vil se på samtidskunst som har fokus på sanselige opplevelser og publikums deltakelse. Vi vil undersøke hvilke materialer og uttrykksformer som brukes, hvordan kunstnerne forholder seg til rommet de stiller ut i, og hvordan publikum blir en del av deres verk. Hvorfor ønsker kunstnere å skape en annen virkelighet som vi kan tre inn i og oppleve? Og hvordan kan vi utforske og skape et totalt kunstverk som vi selv er en del av i et klasserom? 
Opplegget består av en 30 min dialogbasert forelesning og et 60 min verksted. Formålet med forelesningen er å gi elevene en utvidet forståelse for hva og hvordan man kan oppleve kunst.

Langs route E6 med Chevrolet`n - Midt-Troms museum

Kulturarv, Trinn: VG1-VG3
Samferdselshistoria i Midt-Troms
Drosjebilen fra Øverbygd har en myteomspunnet fortid som Midt-Troms Museum ønsker å formidle til elevene i de videregående skolene. Bilen har hatt en rolle i mange av livets situasjoner i sorg og glede og i krig og flukt. Den har fraktet mennesker fra alle lag av folket. Fra bønder, byfolk, hytteturister og bærplukkere til statsminister og monark. Særlig er den kjent for sin rolle under Annen verdenskrig da den fraktet statsminister og regjeringsmedlemmer under flukten nordover i landet.
Gjennom å la elevene få oppleve den gamle Chevrolet`n på nært hold, vil dette DKS-tilbudet sette fokus på temaer som krigshistorie, bilhistorie, samferdselshistorie, så vel som bilmekanisk utvikling og hvordan bilismens spede begynnelse var med på å forme det samfunnet vi kjenner i dag.
Kan også passe for Den kulturelle spaserstokken

Luther øre - Kongen, kirka og kunsten. - Tromsø museum

Kulturarv, Trinn: VG1-VG3
Gud bevare meg vel! Hva har samer, trolldom og kunst med reformasjonen å gjøre?
På Tromsø Museum - Universitetsmuseet får elevene svaret mens de utforsker moderne og gamle kunstuttrykk i skjønn forening. Elevene blir tatt med på en reise tilbake i tid, der gapestokker og kirkehammere truer de som ikke følger med. Reisen tar for seg den spennende historien om hvordan den lutherske lære røsket opp i et samfunn der kirka hadde all makt, og eneste vei til Guds ord var gjennom kunsten.Med bruk av 3D-penner får elevene selv illustrere hvordan gammel historie kan bli gjort ny. Tromsø Museum - Universitetsmuseet bruker gammel kunst og ny teknologi, musikk, kostymer og dramaturgi for å formidle den spennende historien om reformasjonen i Nord-Norge.

Lydsnapp

Musikk, Trinn: 5-10
BESTILLINGSTILBUD
LYDSNAPP!
Bli med komposisjonsverksted der vi gjør lydopptak og bruker appen "Lydsnapp" som musikkinstrument sammen med en masse originale instrumenter og lydkilder. Elevene får spille og komponere i samarbeid med musikerne Isak Anderssen og Jon Halvor Bjørnseth fra Drivhuset. 
Et dagsbesøk vil bestå av både ett verksted på 90 min. med opptil 30 elever, og så én eller flere konserter for resten av skolen - maks 250 publikum pr konsert. 

Les mer om Lydsnapp på høyre side under knappen Vedlegg. 

Midt-Troms Museum

Kulturarv, Trinn: 1-10
Midt-Troms Museum tilbyr en rekke spennende opplevelser gjennom sitt skoleprogram. All omvisning og undervisning for grunnskoler er gratis. Dette avtales med vår museumsformidler som skreddersyr formidlingsopplegg i henhold til skolens
behov og læreplanen. Transportutgiftene må den enkelte skole stå for selv, men skolene kan søke om å få dekket skyssutgifter av de kommunale DKS-midlene. Den enkelte skole må selv ta kontakt med den enkelte kommunes DKSkontakt. All omvisning og undervisning ved våre museumsanlegg må forhåndsbestilles minst to uker på forhånd. Spørsmål og bestilling av omvisning og formidling ved våre anlegg gjøres til konservator Truls Nilsen.

Se nettside: www.mtmu.no

Mine spor i verden

Visuell kunst, Trinn: 7-VG3
BESTILLINGSTILBUD - For elever som trenger ekstra tilrettelegging. 
Trastad Samlinger inviterer elevene til å skape en gjenstand om til noe nytt gjennom spontanitet, konsentrasjon og skaperglede. Gjenstandene skal elevene selv velge og ta med hjemmefra. Gjenstanden skal være en ting eleven enten liker spesielt godt eller har et minne om. Det kan for eksempel være en gammel leke, klesplagg eller lesebok de hadde da de var små, bestefars gamle tresko, bestemors gamle service eller noe annet som elevene finner på å ta med.Formidleren møter elevene med materialer og maling til å dekorere eller omskape gjenstanden med. Outsider Art har ofte elementer av funnet materiale og spontanitet i seg, og kunstnere i denne sjangeren bruker gjerne ting som de har hentet fra det hverdagslige livet. I Mine spor i verden vil Outsider Art formidles til elevene gjennom deres egen skapende aktivitet.De gjenstander eller ting vi mennesker omgir oss med, kjøper, lager, finner og bruker viser noe av hvem vi er, forteller noe om oss og hvor vi kommer fra. Når eleven får i oppgave å finne en gjenstand de vil ta med skaper dette bevissthet for omgivelsene vi lever i. Når eleven sitter og jobber med å omskape gjenstanden vil de også bli godt kjent med dens taktile kvaliteter og man vil oppleve en større nærhet til tingen.Før elevene begynner tar vi bilde av gjenstandene samlet, og det vil også bli tatt bilde av dem til slutt. På slutten av denne formidlingen skal de nye forvandlede gjenstandene settes frem og hele gruppen vil samtale om skulpturene.

Mr. Ping

Musikk, Trinn: 3 år-5 år
Mr. Ping har fått et stort ansvar. Han skal passe på et egg. Han håper inderlig at det er et pingvinegg, men det er ikke godt å vite hva som er på innsiden. Egget må holdes varmt og tørt. Kanskje klekkes en liten pingvin? Et stort ansvar er det i alle fall!Mr. Ping bor på Antarktis. Hjemme hos Mr. Ping er det fryktelig kaldt og masse snø. Enda verre er det at andre dyr kanskje ønsker å få tak i egget hans. Mr. Ping må ta vare på egget ved å holde øyne, og ikke minst ørene åpne.Konserten skaper et varierende landskap med lyd og looper som Mr. Ping boltrer seg i. Barna i barnehagen er med på å hjelpe Mr. Ping til et trygt sted hvor han kan klekke egget. Slagverkeren Knut Lothe har med seg en stor kasse med eindomelige lyder til barnehagen. Kanskje konserten kan inspirere barna til å finne ting i barnehagen som lager lyd?

Mumiene våkner

Litteratur, Trinn: 3-7
BESTILLINGSTILBUD
​​​​​​​
Forfatteren vil lese høyt fra boka og fortelle om hvordan den ble til. I samtale med elevene, vil hun snakke om hvordan man kan skrive spennende tekster. Litteratur er mange forskjellige ting: tegneserie, dikt og romaner er eksempler på dette. Litteratur ligger også som bakteppe mange steder der man ikke tenker over det for eksempel film, TV og PC-spill. Elevene vil få oppleve lek med ord gjennom en liten friskrivingsøvelse.

Målet med produksjonen er å øke både lese- og skrivelyst ved hjelp av tekst og illustrasjoner. Målet er også at elevene skal sitte igjen med en forståelse av at litteratur er mer enn bare ”vanlige” bøker.

Møter-Encounters-Deaivaddit-Kohtaamissii - Nord-Troms museum

Kulturarv, Trinn: VG1-VG3

Møtene mellom samer, kvener og nordmenn har formet både landskap og mennesker i Nord-Troms. Det kulturelle mangfoldet går som en rød tråd gjennom vår historie.
Nord-Troms museums nye og moderne utstilling er utgangspunktet for dette spesialtilpassede opplegget. Det er utformet med tanke på videregående skoles læringsmål og læreplaner innen samfunnsfag og historie. Opplegget vil gi elevene kjennskap til Nord-Troms’ historie og innsikt i hvordan livet var for de aller fleste i regionen før 1940. Elevene får tematiske oppgaver og formidlingen avsluttes med en samtale rundt disse.

Sámiid, kvenaid ja dážaid gaskasaš deaivvadeamit leat hábmen sihke eanadagaid ja olbmuid Davvi-Romssas. Kultuvrralaš girjáivuohta manná čađa min historjjá dego rukses árpu.Davvi-Romssa musea ođđa ja modeardna čájáhus lea vuođđun dán erenoamážit heivehuvvon vásáhussii. Dat lea hábmejuvvon joatkkaskuvllaid oahppanmihtuid ektui, erenoamážit servodatfága ja historjjá oahppaplánaid mielde. Dat oahpásmahttá ohppiid Davvi-Romssa historjái, ja čájeha sidjiide mo eallin lei eanáš guovlluin ovdal 1940. Oahppit ožžot fáddávuđot bargobihtáid, ja gaskkusteapmi loahpahuvvo dáid áššiid birra ságastallamiin. 

Natta pappa henta oss

Film, Trinn: 6-7
Da moren til Steffan døde, følte han ingenting. Ikke sorg. Ikke lettelse. Hvordan ble det sånn? Regissør Steffan Strandberg forsøker i denne filmen å forsone seg med barndommen hos en mamma som valgte flaska framfor barna - og om natta som ble avgjørende for ham og lillebroren.
I en Pandoras boks av fortrengte minner, dukker både morsomme høydepunkt, spennende eventyr og såre etterspill opp. Livets mysterium virker uhåndgripelig. Gjennom gamle super 8-filmer, animasjon og nye filmopptak gjenskaper Steffan sommeren han var 11 år, sommeren som forandret alt.

Nord-Troms museum

Kulturarv, Trinn: 1-10
Nord-Troms museum tilbyr tilpassede opplegg på alle sine anlegg i åpen sesong, som er i barmarksesongen. Museet har også et helårstilbud i museets hovedutstilling; «Møter-Encounters-Deaivvadit-Kohtaamissii» på Halti kvenkultursenter i
Nordreisa kommune.
På museets nettside finner dere faste tilbud. Skolene kan også ta kontakt om det er ønskelig med noe annet enn det som står tilbudt eller om det er spørsmål. Bestillinger på skolebesøk må være meldt inn senest to uker før planlagt besøk.
Kontakt formidler for spørsmål eller bestilling.
Se nettsiden:  www.ntrm.no

Nordting

Scenekunst, Trinn: 10-VG3
BESTILLINGSTILBUD
Nordting er, i motsetning til Storting, en mobil folkeforsamling for Nord. Nordting er en blanding av festforestilling, folkemøte og politisk powerpoint-foredrag. Den tar opp både store spørsmål knyttet til makt, ressurser og penger i Nord, men også konkrete spørsmål som angår stedet og nærmiljøet. Prosjektet endres og gjøres aktuelt for hver skole som besøkes. Det blir lokale historier, lokale gjester og lokale saker til avstemning.
For eller mot oppdrettslaks og oljeboring på Tromsøflaket? For eller mot nynorsk sidemål og valgfag scooterkjøring? For eller mot Nord-Norge som egen stat? Elevrådet gir innspill til saker, ordføreren holder åpningstale og vi vil veldig gjerne ha elever som spiller instrumenter med opp på scenen.- NORDTING er - i motsetning til Storting - et Ting for nord.- NORDTING er en blanding av folkemøte, festforestilling og politisk powerpoint-foredrag.- NORDTING søker å sette i spill spørsmål omkring olje, kunst og makt i en lokal kontekst.

Nuorta & Louisa

Musikk, Trinn: VG1-VG3
Nuorta & Louisa har spilt for mange fulle hus både i nord og sør. Duoen har etterhvert blitt kjent for sine nære, engasjerende og egenartede konserter. Slampoet Nuorta skriver om alt fra universet og kjærligheten, til fiskeripolitikk og oljeboring.Rapperen og poesislammeren med base i Lofoten, finner inspirasjon i livet, folket, kulturen og naturen langs kysten i Nord-Norge. I samspill med gitarist Louisa, skapes en magisk poesi- og musikkopplevelse utenom det vanlige.
Nuorta&Louisas musikalske uttrykk utgjør noe helt eget både regionalt og nasjonalt. De kan anses som gode forbilder spesielt for unge kvinner som ønsker å gjøre musikk og skrive poesi. 

Hør låten Fæsk  ​​​​​​​litt lenger ned på siden.

Nød hjelp

Litteratur, Trinn: 9-VG3
Brennaktuelt bildeforedrag om research og romanen "Nød hjelp" fra India og Georgia.Aldri har det vært enklere å fikse seg litt god samvittighet. Nødhjelp er blitt en forbruksvare på linje med andre varer.
Nød Hjelp handler om en vanlig norsk kvinne som ser nød på TV, og finner innbetalingslappene fra nødhjelpsorganisasjoner i postkassen, men vil selv ta et tak. Dette fører henne ut på en krevende ferd til India og Georgia, hvor hun går på en meganødhjelpssmell. Teksten er en miks av fortelling, fakta - og svart humor. Med flyktningestrømmen i verden, angår teksten alle.Elevene får konkrete oppgaver de må diskutere.  Opplegget er relevant for norsk, samfunnsfag, krle, filosofi. Kan passe for Den kulturelle spaserstokken.

Oldschool (Absence )

Scenekunst, Trinn: 1-VG3
Når man har det gøy, går tiden alt for fort. Den tidligere dansegruppen Absence sitter nå på gamlehjem, gråhåret og skjelvende, hvor dagens viktigste gjøremål er bingo og en kopp kaffe. Selv om kroppen ikke er det den en gang var, tar breakerne i Absence opp kampen mot alderdommen for å holde ett siste storslått show.Oldschool er en forestilling om livets gleder og forgjengeligheter, og setter livet i perspektiv. Ved hjelp av breaking, humor og en god dose lårhalsbrekkende akrobatikk, viser Absence at det slettes ikke trenger å være kjedelig å bli gammel.Kan passe for Den kulturelle spaserstokken.

Opera Grandiosa

Musikk, Trinn: 1-7
Vi presenterer en fartsfylt, humoristisk og utradisjonell tilnærming til opera ved hjelp av høy kunstnerisk kvalitet, gammel musikk, nyskrevet historie og nordnorske tekster.Dette er en klassisk operahistorie formidlet som sangteater, med talt dialog som binder historien sammen mellom arier og duetter. Musikken er i hovedsak hentet fra operaer av Rossini, Bizet, Mozart, Lehár m/ flere og drar veksler på klassiske operatemaer. I denne produksjonen leker utøverne seg også med vante forestillinger om hva Italia og opera er. Kontrasten mellom den opphøyde operagenren og et folkelig klingende nordnorsk skaper et humoristisk uttrykk som også bringer oss nærmere den komiske operaen («opera buffa») i sin opprinnelige form, der det gjerne ble sunget på morsmål for hjemmepublikummet.I Opera Grandiosa møter vi den trauste vaktmestervikaren Jan Hugo Corelli, som bor sammen med sin italienske mor på et lite sted i Nord-Norge. Han elsker morens pizza, liker å reparere ting, og er en livsglad fyr som alltid synger og traller.Jan Hugo får hverdagen snudd på hodet idet det dukker opp en eksotisk duo fra Italia i fiskeværet. Den pianospillende mafiasønnen Tony Pianos har med seg en forhenværende prinsessen av Nord-Norge, Mimmi Callas Karlsen. En ankomst utenom det vanlige, for å si det mildt. Hvorfor er de her?Tony og Mimmi leter etter Tonys forsvunne bror. De to italienerne har ikke sett hverandre siden de var små, og ryktene sier at broren nå befinner seg i Nord-Norge. Hvis brødrene gjenforenes, vil det bli utbetalt en stor arv – og den vil selvsagt Tony gjerne ha kloa i.Mimmi er med for å hjelpe ham, slik hun har hjulpet til i restauranten til Tonys far i Italia. Mens Tony er gretten fordi han ikke har smakt skikkelig pizza på lange tider, ser Mimmi muligheter og drømmer om å møte den store kjærligheten. De to finkjemmer Nord-Norge og livnærer seg med å gjøre konserter underveis. Men hvor kan denne broren være...?

Oskars Amerika

Film, Trinn: 6-7
Oskars Amerika handler om 10 år gamle Oskar som drømmer om å ri over prærien sammen med moren sin. Rett før sommerferien forteller moren at hun må dra til Amerika, mens Oskar må bli igjen hos den gretne bestefaren sin. Heldigvis møter Oskar mannen Levi, som bor i skogen sammen med den nærsynte hesten sin. Sammen legger de en vill plan om å ro til Amerika for å finne Oskars mor.
Oskars Amerika er en tankevekkende og underholdende film om vennskap, respekt og evnen til å ha mot til å stå opp for seg selv, og andre. Filmen engasjerer det unge publikum og bidrar til refleksjoner og interessante samtaler. Oskars Amerika har med sin universelle tematikk reist rundt på mange festivaler.Filmen hadde verdenspremiere for 800 tyske barn under den prestisjefylte filmfestivalen Berlinale Internasjonale Filmfestival, og vant nylig hovedprisen for beste barnefilm på en annen viktig festival i Tyskland; Lucas.

Puslespeil

Musikk, Trinn: 1-7
Er en som mobber andre en stor bøllete bråkmaker? Er de som blir mobbet små skremte mus? Eller er alle litt av hvert?Roy-Frode Løvland, som dere møter i forestillingen, vet hvordan det er å bli mobbet og hvordan det føles å bli holdt utenfor. Nå kommer han til dere for å fortelle om hvordan det var for han.

Salangsverket - et industrieventyr - Sør Troms Museum

Kulturarv, Trinn: VG1-VG3
Bli med på en reise tilbake til den lokale industrielle revolusjonen! Salangsverket ble bygget opp ved det forrige århundreskiftet, og foredlet jernmalm som ble eksportert til utlandet. Det medførte nye, store bygninger, tilflytting av arbeidere og man fikk butikker og elektrisitet. Industrieventyret ble likevel svært kortvarig med drift kun fra 1907-1912. I dag er det bare ruiner igjen.
I dette opplegget får elevene lære mer om da den industrielle revolusjonen kom til Salangen og hvilke konsekvenser dette fikk for lokalsamfunnet. De vil også få arbeidsoppgaver knyttet til temaet. Første stopp vil være Lundbrygga. Deretter drar vi ut og ser på ruinene som står igjen etter Salangsverket på Langneset i dag.

Samtidsmuseet for nordlige folk / Davvi álbmogiid dálážiid musea

Kulturarv, Trinn: 1-10
Samtidsmuseet for nordlige folk / Davvi álbmogiid dálážiid musea Kåfjord kommune / Gaivoudna souhkan Samtidsmuseet for nordlige folk formidler kunnskap om nordlige urfolk med utgangspunkt i det sjøsamiske. I utstillingen vil eleven få innblikk i regional sjøsamisk kultur og historie for området Nord-Troms og nordlige Midt-Troms. Politiske hendelser, næringsgrunnlaget i området, duodji og religion har vært viktig for utformingen av den sjøsamiske identiteten i dag. Formålet er at elevene skal komme ut fra utstillingen med ny kunnskap, nye tanker og spørsmål knyttet til de temaene som blir presentert. Kontakt museet for bestilling: kjellaug@nordligefolk.no
Davvi álbmogiid dálážiid musea gaskkusta máhtu davviguovlluid álgoálbmogiid birra, ja vuolggasadjin lea mearrasámiid kultuvra. Čájáhusas oahppit ožžot ipmárdusa guovlulaš mearrasámi kultuvrras, ja maid Davvi-Romssa ja Gaska-Romssa davveosiid historjjás. Politihkalaš dáhpáhusat ja guovllu ealáhusvuođđu, duodji ja religiovdna leat leamaš guovddážis hábmemin dáláš mearrasámi identitehta. Čájáhus lea lágiduvvon nu ahte ohppiin galgá maŋŋil dan leat ođđa máhttu, ođđa jurdagat ja gažaldagat čájáhusa fáttáid birra. Diŋgodettiin lea musea oktavuohtadiehtu: kjellaug@nordligefolk.no

​​​​​​​Hjemmeside: www.senterfornordligefolk.no

Skipsverftshistorie i Harstad - Sør-Troms museum

Kulturarv, Trinn: VG1-VG3
I 1895 bygde Richard Kaarbø en slipp for å betjene dampskipstrafikken i Nord-Norge. Harstad Mekaniske Verksted fikk i perioden 1906 til 1919 følge av en rekke større og mindre verksteder, blant annet Ejnar S. Nielsen Mekaniske Verksted A/S. Verftene produserte alt fra skip til vinsjer, lanterner, snøploger, busskarosseri, dampmaskiner, dampkjeler og tankanlegg. Skipsreparasjon og vedlikehold har likevel hatt størst prioritet og omfang.

Gjennom tekster og musikk, skrevet og framført av Ola Bremnes, og hverdagsskildringer fra en arbeidsdag presentert av skipsverftets pensjonister, ønsker vi å gi elevene innblikk i denne viktige delen av vår lokalhistorie.

Skriv for livet

Litteratur, Trinn: 9-VG3
BESTILLINGSTILBUD
​​​​​​​
Skriv for livet er et kreativt skrivekurs for alle, enten du har en forfatter i magen eller slett ikke har tro på at du kan skrive. Kurset vil gi kjennskap til forskjellige litterære sjangre som karakterbygging, fortelling, kortprosa og poesi.Skrivekurset er lagt opp på en uformell og leken måte som setter hver elevs kreative muligheter og evner i sentrum. Gjennom forskjellige skriveøvelser, tekster og diskusjoner, vil elevene i løpet av to timer produsere korte skjønnlitterære tekster.

Snorre Sturlason - en innføring

Kulturarv, Trinn: VG1-VG3
Bjørn Eivind Aasland og Erlend Tveite har i en årrekke jobbet sammen med formidling av middelalder- og vikinghistorie. Med sin entusiasme, vil de ta ungdommen med på en humoristisk og informativ forestilling om Snorre Sturlasons liv og verker. Forestillingen får fram ulike syn på Snorres autoritet som historisk kilde, og vår tolkning av fortiden generelt. Som bonus får elevene en halsbrekkende gøyal gjennomgang av den norske kongerekken.
Forestillingen om Snorre har turnert i flere fylker med svært gode tilbakemeldinger.
Kan også passe for Den kulturelle spaserstokken

SnowHow - Polarheltenes læremestre - Tromsø museum

Kulturarv, Trinn: VG1-VG3
Har du SnowHow? Lær å overleve i Arktis slik oppdagerne gjorde. Fridtjof Nansen og Roald Amundsen satte Norge på kartet med polare oppdagelser og erobringer. Hva skilte dem fra andre polfarere? Det handler mye om hvem polarheltene hentet lærdom fra.
Nansen møtte inuitter på Grønland. Han forsto at han måtte kle seg og lage mat som dem, padle kajakk og kjøre hund. Nordnorske ishavsskippere ga Nansen råd om konstruksjonen av Fram. Amundsen kjøpte Gjøa i Tromsø, og mannskap fra ishavsmiljøene var med på de store norske polarekspedisjonene.

Soft protection – Textiles in War

Visuell kunst, Trinn: VG1-VG3
To kvinner deler sine egne historier om hvordan de opplevde å kjempe for sine folks rettigheter og frihet som geriljakrigere. De forteller sine historier gjennom å vise hvor dyrebart tekstilet er i marginale livssituasjoner, og hvordan menneskets oppfinnsomhet tøyes til det ytterste for å nyttiggjøre seg materialets potensiale.
Én av kvinnene har erfaring fra frigjøringskrigen i Eritrea (Hiwet), og den andre (Evin), har tilsvarende erfaring i The Kurdish Movement. I etterkant arrangeres det erfaringsutveksling mellom historiefortellerne, elevene og kunstnerne. Målet med verket er at alle deltagere/tilstedeværende skal få et innblikk i hverandres liv.
Kan også passe for Den kulturelle spaserstokken

Spioner, sabotører og krigere: Nord-norsk motstandskamp under andre verdenskrig

Kulturarv, Trinn: 8-10
BESTILLINGSTILBUD
​​​​​​​
Den nordnorske motstandskampen handler om mot, offer, tilfeldigheter og nerver av stål. Etter kapitulasjonen 10. juni 1940, stables den norske hjemmefronten på beina i Nord-Norge. Mange vil kjempe for fedrelandet. Illegale nyheter spres, spionasje og sabotasjeaksjoner gjennomføres.

Opplegget er en introduksjon til nordnorsk motstandskamp under andre verdenskrig. Bakgrunn for motstand, relevante personer og arbeidsoppgaver knyttes til faktiske hendelser, og skjebnen til våre motstandsfolk som falt i Gestapos klør.

levene introduseres til den aktive nordnorske motstandskampen i inn- og utland gjennom enkelthistorier, bilder, dokumenter og gjenstander fra Narvik Krigsmuseums rikholdige og unike samling.Kan passe for Den kulturelle spaserstokken.

Theodors magiske revansj

Film, Trinn: 1-5
BESTILLINGSTILBUD
Theodor blir daglig plaget av Bølla Bremer. Theodors strategi har alltid vært å late som ingenting og ikke protestere. Han er redd for at motstand bare skal gjøre vondt verre. Men en dag snur alt, da han og søstera Vilja tar til motmæle.
Mens Bremer holder på med sin sedvanlige mobbing, skyter Vilja på han med sprettert, så Theodor kan stikke. Sammen søker de to søsknene tilflukt på eiendommen til den eksentriske, fargerike kunstneren Tegnemester Tusj. Han har selv hatt å gjøre med pøbler som Bremer, og lar dem gjømme seg hos han. På en betingelse: at de tar tusj og fargekritt fatt og skaper KUNST.Etter visning av den kritikerroste kortfilmen Theodors magiske revansj, vil manusforfatter Endre Lund Eriksen ha en dialog med elevene om mobbing og om det å være litt annerledes. Elevene vil deretter få en grunnleggende innføring i filmproduksjon med utgangspunkt i filmen de nettopp har sett, som er gjort i en unik blandingsteknikk mellom vanlig film og animasjon.

Tordivel på tur

Litteratur, Trinn: 5-VG3
BESTILLINGSTILBUD - For elever med behov for ekstra tilrettelegging«Hva er normalt, egentlig?» lurer mamma.
«Det hadde du skjønt hvis du var unormal», svarer Vilde da.
Vilde og Tor har alltid vært venner. Men i det siste har Tor oppført seg annerledes. Han begynner å kalle Vilde for «jenta si». Han sier at hun er vakker. Og så lurer han på om han kan få lov til å ta på henne?Tordivel er ei kommende bok av Pia Tveterås. Historien handler om fjorten år gamle Vilde som ikke er helt som alle andre tenåringer. Under sitt forfatterbesøk, leser Pia Tveterås fra kapitler som berører temaer det kan være flaut og utfordrende – men som det også er viktig å prate om. Den fiktive og humoristiske distansen fungerer som en trygg inngang til å diskutere nære emner.Elever med alle typer evner og forutsetninger involveres med inkluderende spørsmål, klasseromsaktiviteter og kreativ historieskriving. Obs! Noe ekstra tid må sannsynligvis påregnes til fnising!

Treskjærings POP

Visuell kunst, Trinn: 5-VG3
BESTILLINGSTILBUD -
Dette er et verksted i treskjæring hvor vi arbeider med en gammel håndverksteknikk kalt kolrosing. Fokuset er å lære seg grunnleggende ferdigheter som føring av skjærejern med «styre- hånd» og «kraft-hånd». Man kommer raskt til et spennende uttrykk hvor utskjæringene "fremkalles“ med en blanding av pulverisert bark og olje. Med denne kunnskapen skaper vi et moderne pop-kunst uttrykk.Vi tar utgangspunkt i tradisjonen, men legger vekt på de kunstneriske mulighetene i teknikken. Elevene får skjære ut bilder i tre basert på egenkomponerte collager av utklipp fra aviser, magasiner & tegneserier.Kolrosing er en gammel og viktig treskjæringsteknikk innen både norsk og samisk kunsthåndverk som går ut på å risse inn et ornament i tre eller bein ved hjelp av et skjærejern for så å gni over en blanding av pulverisert bark og olje. Fargestoffet legger seg i skjærene og mønsteret blir fremhevet på en karaktersterk måte. Tradisjonelt er teknikken benyttet til akantus/dragestil eller samiske tradisjons mønster. Treskjæring har alltid vært et viktig kunsthåndverk i Norge, men er i dag på vikende front og står på riksantikvarens liste over verneverdige håndverk.Kan passe for Den kulturelle spaserstokken.

Tromsungdom leser. Bokprat og informasjon

Litteratur, Trinn: VG1-VG3
Tromsungdom leser er et tredelt tilbud som består av et forfattermøte, en bokprat for elever og et faglig seminar for lærere og skolebibliotekarer.

Forfattermøtene arrangeres av Den kulturelle skolesekken og i år er det Endre Lund Eriksen og Heidi Sævareid som kommer på besøk. Skolene kan selv velge hvilken av disse to produksjonene de ønsker å knytte opp mot Tromsungdom leser. Se nærmere presentasjon av disse forfatterne sine produksjoner i denne katalogen.

Bokpraten arrangeres av Troms fylkesbibliotek og holdes av erfarne litteraturformidlere som presenterer norsk og utenlandsk samtidslitteratur tilpasset de ulike studieretninger. Bokpresentasjonene kan knyttes til skolenes egne lesestimuleringstiltak og brukes som introduksjon til fordypningsoppgaver.

​​​​​​​Seminaret for lærere og skolebibliotekarer inneholder en presentasjon av bokpraten. I tillegg blir det et forfattermøte og et formidlingsforedrag. I skolenes påmelding til Tromsungdom leser inngår både bokprat, forfatterbesøk og litteraturseminar.Aktuell informasjon finnes på kulturitroms.noog på bloggen Tromsungdom leser: tromsungdomleser.wordpress.com   

Trykk ditt eget "titing" handlenett

Visuell kunst, Trinn: 5-7
BESTILLINGSTILBUD
Elevene blir introdusert for ulike trykketeknikker på tekstil. De vil oppdage glede, muligheter og uventede effekter med stofftrykk. I dette verkstedet får de skape noe som har egen bruksverdi, og gir glede i hverdagslig bruk. Med sitt personlige handlenett i ranselen, er det enda lettere og si nei takk når du får spørsmålet: «Skal du ha pose?»Stikkord for produksjonen: Titing-fantasifugl, stilisering, tekstur/mønster, begrenset fargevalg, tydeliggjøring av uttrykk og variasjoner.
Gjennom ulike trykkemetoder, introduseres elevene for trykk på tekstil. Vi har fokus på hvordan uttrykket forandrer seg med små endringer, for eksempel gjennom plassering av øyne og vinger. Gjennom prøving og feiling på papiret, blir det endelige motivet utviklet.
Introduksjon med vektlegging på fuglenes magi. Korte fortellinger/bilder om historiske myter og overtro til lokale fugler. Gamle glemte navn på fugler som er i ferd med å forsvinne, og som gjerne beskriver egenskapen til fuglene. Hva er egenskapen til vår egen titing? Mens vi venter på at nettene tørker, snakker vi om hva de har fått til.Siri tar utgangspunkt i sine egne trykk. Se: www.siritollefsen.noTiting: nordnorsk uttrykk for småfugl med litt uklar artsdefinisjon.

Ujus Unni - Det sjenerte multebæret

Litteratur, Trinn: 1-2
BESTILLINGSTILBUD Ved fådelte skoler kan hele 1-4 delta.Ujus Unni er et bittelite multebær som bor midt ute på en stor, magisk myr. Ujus Unni er veldig glad for at hun er «enøye». Da blir hun sikkert ikke plukka og spist, for Ujus Unni vil ikke bli stor. Men det skjer likevel, mens hun sover. En morgen våkner hun med hodet fullt av saft. Når menneskene kommer ut på myra for å plukke multer, gjømmer Ujus Unni seg blant
blokkebæra, og ingen finner henne. Men er det å bli spist, det verste som kan skje et multebær? Eller finnes det verre ting?

​​​​​​​Eventyret om Ujus Unni blir fortalt med sang og musikk lagd av forfatteren og med fantastiske illustrasjoner lagd av Katja Ravdna Broch Pedersen. Valgfri språkform nordsamisk/norsk.
Produksjonen passer best for de aller minste. 

VIVA - En mexicansk maskereise

Visuell kunst, Trinn: 1-4
BESTILLINGSTILBUDVi forvandler klasserommet til en mexicansk fiesta og skaper fargegnistrende papirkunst! Kunstneren Jonas Roman Cadena og musikeren Tito Guevara fra Ecuador innleder første del med en særdeles humørfylt og hyperinteraktiv performance. Elevene får spille på forunderlige instrumenter og blir kjent med det store kulturlandet Mexico, kunsten og
mayakulturen. De får også utforske fantastiske masker av mange slag.Deretter følger selve hoveddelen med kunstverkstedet. Elevene får, under kyndig veiledning, lage sine egne kunstferdige masker inspirert av mayaene og fargesterk meksikansk papirkunst. Etterpå rister vi løs på maskefest – til herlige, latinamerikanske rytmer!

Várdobáiki

Kulturarv, Trinn: 1-10
Várdobáiki museum er en avdeling under Várdobáiki samisk senter, og er en av Sametingets seks museumssiidaer (museumsregioner) med ansvar for samisk museumsvirksomhet, herunder drift av Gállogieddi samiske friluftsmuseum. Várdobáiki samisk senters formål er å videreføre samisk språk, kultur og samfunnsliv i regionen. Várdobáiki skal også bidra til et inspirerende miljø i tråd med samiske verdier og tradisjoner i området. Várdobáiki samisk senter samarbeider med Den kulturelle skolesekken, og tar imot skoleklasser etter avtale. Kontakt museet for bestilling.

Várdobáikki musea lea ossodat Várdobáiki sámi guovddáža vuolde, ja leat okta daid Sámedikke guhtta museasiiddain (museaguovlu) ovddasvástádusain sáme museadoaimmain, dán vuolde doaibmá Gállogieddi sámi olgomusea. Várdobáiki sámi guovddáža ulbmil lea joatkit viidáseappot gielain, kultuvrrain ja servodateallimiin guovllus. Várdobáiki áigu maiddái
bargat movttidahttit sámi árvvuid ja árbevieruid guovllus. Várdobáiki sámi guovddáš ovttasbargá Dan kultuvrralaš skuvlaseahkain, ja váldá vuostá skuvlaluohkkáid šiehtadusa mielde. Váldde oktavuođa museain

Museets hjemmeside: www.vardobaiki.no

Ännu lever språket hos oss - Oonhän meilä vielä kieli

Litteratur, Trinn: 5-7
Författaren Mona Mörtlund berättar om den tornedalska minoriteten och dess historia. Om försvenskningspolitiken och hur den påverkat tornedalingarna. Om hennes arbete för att språk och kultur ska överleva. Om tankar kring språk och flerspråkighet och vad som är viktigt att tänka på när man lever i en flerspråkig miljö. Om bandet mellan kväner och tornedalingar. Om hennes eget skrivande på meänkieli och svenska. Om skrivandets glädje.

Å leve historien - et foredrag om research

Litteratur, Trinn: VG1-VG3
Hvordan blir en roman til? Hvordan jobber en forfatter for å skape en best mulig historie? Heidi Sævareid har utgitt fire bøker for ungdom, og arbeider etter en metode hvor hun oppsøker og tar del i ukjente miljøer og subkulturer for å kunne skrive om dem. For henne handler research om å kjenne stoffet på kroppen, og nærmest ta del i opplevelsene til hovedpersonen – helt konkret.
Hittil har Sævareid oppsøkt karismatiske menigheter (Spranget, 2013), body suspension-miljøet i Oslo (Slipp Hold, 2015), et kampsportmiljø i England (Slagside, 2016) og okkulte miljøer i både Norge og England (Bruddlinjer, 2017). Foredraget Å leve historien vil handle om hvordan hun går frem for å omdanne erfaringene til litteratur, og vise hvordan hun bruker de subkulturelle motivene til å formidle dypereliggende tematikk.
Uttrykksform
Målgruppe
Tidspunkt
Åpne filter